EVER READY - A KURO-OBI ATTITUDE

December 04, 2008

KEJOHANAN SENI MEMPERTAHANKAN DIRI KEBANGSAAN 2008
Di Pulau Pinang Anjuran Kementerian Belia Dan Sukan
- Acara Taekwon-Do MGTF

From Karnival 2008 (Penang)

TAHNIAH kepada adik-adik yang berjaya membawa pulang pingat dan yang kandas juga saya ucapkan terima kasih kerana setidak-tidaknya anda berusaha dan tunjuk kesungguhan.

Kami memahami persediaan mewujudkan pasukan yang mantap sebagaimana sebelum ini tidak tercapai sepenuhnya kerana kesuntukan masa latihan dan panggilan/pengesahan jemputan dari penganjur yang agak lewat daripada biasa. Tambahan pula ramai fighters sedang menumpukan pada peperiksaan baik dari ahli yang bersekolah menengah (SPM & STPM) mahu pun dari IPT seperti PSMZA terutamanya.

Bagaimana pun keadaan ini harus menjadi iktibar dan pengajaran kepada peserta yang mengikuti sesi pemilihan di Pusat Latihan Kuala Terengganu. Mesej yang ingin saya sampaikan kepada ahli taekwon-do negeri ini terutama yang sudah bertalipinggang hitam ialah
anda seharusnya sentiasa bersedia dari segi fizikal, keupayaan teknikal dan mental.

Saya lihat pencapaian emas Mohamad Abu Dzar adalah wajar kerana dia bersedia. Wajahnya tampak keyakinan. Mungkin hasil dari pengalaman mengikuti kejohanan-kejohanan dalam negeri dan juga Sukma Karate. Dia juga pernah dinobatkan Peserta Terbaik ISTAC (Inter-Schools Taekwon-Do Annual Championship) sebelum ini.

Dari segi teknikal sudah tentu semua yang mewakili kontinjen ini masih belum dapat menandingi pasukan senior Terengganu. Semasa sesi pemilihan akhir di Kuala Terengganu saya dapati persembahan Abu Dzar memberangsangkan dan mampu diketengahkan. Justeru tidak hairanlah Abu Dzar membawa pulang kilauan emas untuk dirinya dan kontinjen ini. Dia bersedia dari segi fizikal. walaupun lawannya hebat dari segi teknikal. Semangat untuk berjuang memang wujud dalam dirinya. SYABAS!

Kebanyakan fighters Terengganu menyambung pelajaran di IPT di negeri-negeri lain. Yang ada dalam negeri sendiri buat masa ini masih tidak dapat menyaingi jaguh-jaguh Terengganu yang merantau. Untuk kejohanan sebegini, Persatuan menyenarai pendek nama-nama pemenang dan yang berpotensi dari ISTAC. Malangnya kebanyakan daripada mereka sedang menduduki peperiksaan dan ada juga yang gagal menghadirkan diri semasa sesi pemilihan diadakan.

Bezanya ialah pada sikap. Atas sebab yang sama Persatuan menuntut mereka pulang sekejap dan "mengabdikan" diri untuk pasukan Terengganu - bagi mereka yang mengenang budi maka mudahlah Persatuan membentuk pasukan - bagi yang sebaliknya mungkin mereka kurang faham dengan keadaan negeri sendiri atau ingin mencari pengalaman baru atau ada faktor lain yang membuatkan mereka enggan berkorban. Kadang-kadang apa yang Tok Guru hanya harapkan adalah berhubung dengannya, sekurang-kurang dimaklumkan sebab-sebab tidak dapat mewakili negeri sendiri. Hal ini akan sentiasa berterusan jika tidak ada yang memberi kefahaman dan kesedaran.

Pujian harus diberikan kepada saudara Nasirewan yang mengurus kebajikan peserta sepanjang kejohanan tersebut dan saudara Aizuddin sebagai pembantu beliau. Tidak ketinggalan juga kepada En.Rahman dari PSMZA yang berusaha dengan kudrat 4-wheel drivenya membawa ahli dari PSMZA untuk diuji. Hasilnya seorang daripada mereka layak mendapat tempat dan berjaya ke peringkat akhir dengan pingat perak.

Sikap "tunggu jurulatih panggil training" tidak boleh diamalkan. Sudah terbukti semasa sesi pemilihan, yang kurang rajin berlatih akan diketepikan berbanding mereka yang sanggup mencuri masa dan berlatih sendiri.

Apa pun atmosfera dan disiplin ahli kontinjen adalah baik dan kelihatan gembira. - Syabas! Anda masih mampu mencapai yang terbaik jika anda lebih bersedia. Masih ada banyak ruang untuk diperbaiki. Rajinlah berfikir dan berusaha. Wujudkan latihan wajib untuk diri anda.

-Kuro-Obi-

1 comments:

Unknown December 5, 2008 at 12:51 PM  

i promise i'll be a perfect fighter n can do a nice pattern after this...thank you so much because without you,my name are not in the list of terengganu's team...by the way,i will take diz experience to improve myself in taekwondo n will be more better after this...thank you so much...nice memory n experience i learned from diz tournement...and start for this momment,u will be my mentor...im very respect to you.
-politeknik seberang perai-

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger template Brownium by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP