Cekur-Cekur Ah...Cekak-Cekak Ih...

March 24, 2009

Panjangan dari blogger Sharifuddin, Adam & Eizam dan komen-komen berkaitan...

Semasa di Kusza - saya berjaya meyakinkan pihak atasan kolej untuk membenarkan penubuhan persatuan berbentuk seni bela diri. Polisi mereka menghalang kegiatan seni bela diri di dalam kolej mungkin ada sebabnya - yang pasti pengamal seni pada masa itu mungkin terlibat dengan pergaduhan. Kelulusan persatuan taekwon-do dikurniakan bersama-sama dengan persatuan silat - sudah tentu tidak adil jika mereka hanya luluskan taekwon-do sahaja, sedangkan penggemar silat sudah lama memohon aktiviti mereka diterima sah sebagai sebuah kelab. Bukan senang nak bertapak. Hubungan saya dengan sesetengah pelopor silat di situ agak baik dan pernah kami berlatih free-sparring bersama.

Satu malam pulang dari kuliah, saya lalu hadapan foyer Dewan Besar Kusza, di situ rakan-rakan silat sedang giat berlatih tempur. Salah seorang ajak saya sparring - saja cuba-cuba katanya. Saya cakap nanti saya naik tukar seluar martial arts sekejap - bimbang koyak. Eh tak payah katanya, lambat, pakai slack tu je. Saya pakai baju melayu putih dan seluar kerja warna hitam. Sayang baju melayu putih, saya tanggal baju sambil tunjuk body gedeber. Pakai body protector silat (berat). Ingat lawan yang mencabar pakai body protector, tapi tak pakai - dia tak nak sparring. Lawan dengan rakan silat yg sekarang dah jadi ustaz Azizi (tahap silat dia org gelar papan sekeping). Dia ni ok dan tak sombong - boleh buat kawan. Perlawanan tak ada kalah tak ada yang menang tapi terpaksa dihentikan sebab rakan saya tu mata dia dah pedih kena ibu jari kaki saya - sorry la ustaz. Kemudian dengan Fadhil (gurulatih - wakil untuk SUKMA Trg), pun terpaksa stop - silap saya reverse kuat sangat kena buah pinggang - masa tu dia nak ajar saya teknik baru - sori la ustaz Fadhil. Dua-dua okey dengan saya. Kami berbincang untuk anjur demo silat sempena ISTAC 1996 di KUSZA - lebih kurang 1,500 peserta. Tapi still yang mencabar tak nak sparring - katanya anak-anak buah cukuplah. Tapi yang si Fadhil tu anak buah jugak ke???

Transfer ke UIA Gombak - saya join Karate Shotokan dan WTF. Lecturer masa tu Dr.Zaid - org tua yg suka naik gunung dan pemegang 2nd Dan Shotokan. Semasa dia berjawatan dekan HEP, aktiviti lasak dan martial arts - tanpa mengira jenis - semua dpt sponsor baik punya. Satu ketika saya berbual dengan Dr.Zaid, dia menceritakan pengamal silat Cekak di UIA suka merendah-rendahkan seni lain dan pernah satu ketika mereka mengatakan silatnya tidak mungkin dapat ditewas lawan. Maka terjadilah satu insiden bila sekumpulan pelajar Russia tidak berpuas hati dengan seorang pengamal silat ini dan pesilat malang ini dipukul teruk dalam lif. Mana perginya buah silat yang terhebat yang diagung-agungkan sangat. Sejak insiden itu mulut mereka agak terkawal, hati mereka barangkali mungkin tekad yang silat mereka itu tetap yang terhebat - seni lain cap ayam - mungkin.

Bukan semua pengamal silat begitu. Kebanyakannya adalah waras, baik dan memahami kepelbagaian seni. Kita juga tidak boleh mengatakan taekwon-do kita adalah terbaik kerana penumpuan terhadap teknik seni bela diri / self-defense. Taekwon-Do atau Taekwondo atau Tae Kwon Do semua pronunciation yang sama. Saya yakin rakan-rakan bersetuju yang menjadi kita lebih baik adalah pembawaan, matlamat dan nilai-nilai murni serta elemen tradisional.

Cerita orang silat cakap besar belakang ni tak habis. Selepas tamat pengajian dari kolej, masih ada yang kenal dan tahu yang saya daripada Kusza - dan masih ada cerita pelik yang suka sebut nama saya contohnya "Setakat turning kick Hj.Saiful tu saya kuis dengan jari je." - salah seorang peserta grading yang cakap beritahu ada tok guru silat cakap macam tu - masa tu Master Najmi pun ada - dia gelak je - saya pulak yang bengang - tapi fikir-fikir biar la anggap seronok kita dengar.

Cabaran seterusnya adalah di Do-Jang saya terbaru. I rest my finger first, lets throw the Jew down the well....

"Buat Pada Nak Kondengnya Taekwon-Do Kita.........."
(Gaya percakapan frasa di atas hendaklah dirujuk kepada En.Sharifuddin kita atau Mang Dungun....sila rujuk maknanya sekali)


Relevant links:
1) http://dinstkd.blogspot.com/2005/08/silat-cekak.html
2) http://eizam1974.blogspot.com/2009/03/tkd-dan-agama-satu-cabaran.html
3) http://admtkd.blogspot.com/2009/03/tkd-ada-unsur2-keugamaan.html

3 comments:

Adam A. March 24, 2009 at 5:22 PM  

Jgn jadi seperti tin milo tepi jalan, bunyi jer kuat kena sepak tp kosong takde inti dalam. Kemek kena gelek lg adaler.. ..

Ikut resmi padi jgn resmi lalang.

Sharifudin March 24, 2009 at 9:30 PM  

ha..ha..gud wan... cumer entry2 kiter ni x mewakili keseluruhan sifat pelatih2 SILAT. Cumer kebetulan jer kiter semua terexperience dgn org2 yg ader perangai mcm ni. Jgn kiter ikut sekali dah ler..

Dam..nk kuat lagi baik ko sepak tong drum kosong...hu..hu..tp nk kena letak atas papan sekeping dua la hu..hu..

Anonymous,  March 25, 2009 at 3:13 PM  

tin milo ada kegunaan gak..leh baling balik kat kepala mereka dan tgkla, ada tak skil mereka nak elak. hihihi.

setuju. martial art secara asasnya punyai element dan hala tuju yg baik. Cumanya org yg belajar tu. Baru je pecah pinggan satu dah terer perasan walhal budak kecik pun boleh buat.

og yg cakap besar ni sesekali kena ajar. tapi biarla ada seni untuk kite ajar mereka. Waima ustaz ke tak (kesian gak ustaz tu. terbayang aku tompokan bengkak di wajah nya...mu patut minta maaf. hahah)

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger template Brownium by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP