Sharing Muzir - "Al-Rahiq Al-Makhtuum"

April 14, 2010


Dalam entry terdahulu (Disember 09) saya ada menganjurkan bacaan sirah Nabi berdasarkan kitab Al-Rahiq Al-Makhtum.  Buku ini memberi gambaran dan susunan yang lebih tepat tentang kisah hidup Nabi Muhammad s.a.w. dan menangkis sesetengah pernyataan dan maklumat yang tidak bersumberkan hadis atau bertentangan dengannya.  Versi bahasa Inggeris diberi nama "The Sealed Nectar" (boleh download di sini).

Kali ini penekanan terhadap rujukan kepada buku ini kembali dianjurkan dan berikut adalah post dari satu blog yang saya lawat.  :-


Buku Sirah Rasulullah saw: Ar-Rahiq al-Makthum


Pagi tadi saya menerima SMS dari seseorang yang bertanyakan tentang buku sirah Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam yang bagus untuk dibaca.  Saya rasa elok juga saya catitkan di sini beberapa catitan berkenaan sebuah buku sirah yang telah mendapat banyak recommendation dari golongan cerdik pandai agama.
Nama buku:  Ar-Rahiq al-Makhtum – Sirah Nabawiyyah saw
Pengarang:  Shaikh Safiyyu al-Rahman al-Mubarakfuri
Penterjemah:  Muhammad Ramzi Omar
Penerbit:  Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM)
Ketebalan:  733 muka surat
Harga:  RM60 (terpapar di kulit belakang buku).  Tuan/puan mungkin boleh membelinya dengan harga yang lebih murah di kedai buku.

Kulit depan Ar-Rahiq al-Makhtum terbitan YADIM


2 tahun lepas saya telah membeli buku dengan tajuk yang sama, tetapi terbitan syarikat lain.  Disebabkan oleh tidak dapat menangkap banyak maksud kerana dipersembahkan dalam bahasa Indonesia, maka saya terpaksa mencari terbitan YADIM, kerana bahasanya bahasa Melayu yang mudah dibaca rakyat Malaysia.

Kenapa buku ini mendapat rekomendasi yang luas dari orang ramai?

 

Saya mengenali buku ini hasil membaca satu perbincangan forum di Al-Ahkam.net.  Di sana telah disenaraikan beberapa buku yang wajar dibaca oleh sekalian muslim.  Dan dalam bab sirah Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam, disarankan buku ini:  Ar-Rahiq al-Makhtum.

Buku bertajuk Ar-Rahiq al-Makhtum tulisan Shaikh Safiyyu al-Rahman al-Mubarakfuri ini sebenarnya telah terhasil dari pertandingan yang dianjurkan oleh Rabithah Al-Alam Al-Islami pada 1396H di Pakistan.  Syarat yang ketat dalam menghasilkan karya berkualiti tentang sirah Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam telah disenaraikan.  Antara syarat-syarat yang dikenakan bagi pertandingan tersebut ialah:


  1. Kajian mesti perspektif, berdasarkan urutan kejadian.


  2. Mesti bagus kualitinya dan belum pernah diterbitkan.


  3. Penulis mesti menyebut manuskrip dan sumber ilmiah yang menjadi landasan tulisan tersebut.


  4. Penulis mesti menyebut biografi lengkap tentang diri penulis dan melampirkan karya-karya ilmiah yang pernah ditulis.


  5. Kajian mesti ditulis dengan tulisan tangan yang rapi atau ditaip.


  6. Tulisan bebas dalam bahasa apa pun.


  7. Hasil tulisan akan diteliti oleh panel khusus yang terdiri dari para ulama yang pakar.

Sebanyak 171 kajian telah dihantar dari seluruh dunia.  84 darinya dalam bahasa Arab, 64 dalam bahasa Urdu, 22 dalam bahasa Inggeris dan 1 dalam bahasa Perancis.  Pemenang bagi pertandingan tersebut adalah seperti berikut:


  1. Tempat Pertama:  Shaikh Safiyyurrahman al-Mubarakfuri dari Al-Jami’ah As-Salafiyah di India.


  2. Tempat Kedua:  Dr Majid Ali Khan dari Al-Jami’ah Al-Mahalliyah Al-Islamiyyah di India.


  3. Tempat Ketiga:  Dr Nushair Ahmad Nashir, Rektor Al-Jami’ah Al-Islamiyyah Pakistan.


  4. Tempat Keempat:  Al-Ustadz Hamid Mahmud Muhammad Manshur Laimud dari Mesir.


  5. Tempat Kelima:  Al-Ustadz Abdussalam Hasyim Hafizh dari Madiah Al-Munawwarah, Arab Saudi.

Pengumuman pemenang telah diumumkan di Karachi, Pakistan pada 1398H dan telah mendapat liputan akhbar secara besar-besaran.  Untuk penyerahan hadiah, satu acara khas yang penuh meriah telah diadakan pada 1399H di Makkah dengan dihadiri oleh ramai tokoh-tokoh.

Tersebarnya buku Ar-Rahiq Al-Makhtum adalah hasil usaha dari Rabithah Al-Alam Al-Islami yang telah menyebarkan kajian yang menjadi juara dalam pertandingan tersebut dalam bentuk buku, dan diterbitkan dalam banyak bahasa.  Menurut kata-kata Shaikh Muhammad bin Ali Al-Harakan yang merupakan ahli Rabithah Al-Alam Al-Islami yang saya petik dari buku terbitan Pustaka Al-Kautsar, insyaALLAH kajian-kajian yang turut menang dalam pertandingan tersebut akan menyusul disebarkan.

Semoga kita sama-sama dapat mengulangkaji dan mengenali sirah Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam, dan semakin subur rasa cinta dan rindu untuk bertemu dengannya pada hari akhirat nanti…


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger template Brownium by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP