Minda Akob Bulan Puasa

August 05, 2010

فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمْ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ

“Barangsiapa diantara kamu hadir (di negri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah dia berpuasa di bulan itu” (QS. Al Baqarah:185)

Dok lama lagi doh, nok masuk bulan puasa. Kekgi sibuk ah tu tanya Niat puasa guane, waktu sahur pukul brp, buka pukul brp...pahtu dok dang puasa lagi, tanya selalu doh Raya bila...  

Meh tanya Bro.Yaakob (Akob) ah jap ulangkaji sikit mana yang dang...  Bro. Akob ada keluarkan buku bertajuk "Hebatnya Bulan Islam" keluaran Karya Bestari,  di dalamnya menerangkan amalan-amalan fadha'il dan wajib yang menurut sunnah.  Secara khusus untuk bulan Puasa ni Bro.Akob ada sediakan link untuk jadi rujukan dan nilaian:-

Assalaamu'alaikum

Kehadiran bulan Ramadhan merupakan satu rahmat daripada ALLAH. Ia merupakan bulan di mana ALLAH melimpahkan pelbagai ganjaran pahala kepada hamba-hamba-NYA. Oleh itu, tidak hairanlah sekiranya golongan yang benar-benar beriman dan bertakwa sentiasa menantikan kehadiran bulan Ramadan ini seraya menyambut kedatangannya dengan penuh kegembiraan dan menanggung perasaan yang amat sedih apabila berakhirnya bulan yang penuh berkat ini.

Memandangkan Ramadhan semakin hampir dengan kita, ada baiknya juga kita bersama-sama mengulangkaji perkara-perkara yang disunnahkan sempena bulan Ramadhan ini.

Berikut beberapa artikel yang pernah saya disiarkan dalam blog Minda Akob ini untuk dikongsikan bersama dengan para pengunjung semua.












Kemuliaan Malam Lailatul Qadar
http://akob73.blogspot.com/2008/09/kemuliaan-malam-lailatulqadar.html






Semoga ada manfaatnya dan sila sebarkan.

Sekian Wassalaam

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger template Brownium by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP