Naga Pelangi
November 18, 2009
NAGA PELANGI adalah nama Perahu Besar Melayu Terengganu, dibina oleh arwah datuk saya Tuan Hj.Ali Ngah untuk seorang berbangsa Jerman, Christoph Swoboda. Beliau fasih berbahasa Melayu. Abang-abang saya amat beruntung kerana sempat mengikuti perkembangan projek arwah datuk secara langsung. Post ini sekadar mengenang jasa arwah datuk dan bangsa asing ini dalam khazanah seni pembinaan kapal kayu besar.

      Daripada Chris:-
" Pulau Duyong          adalah sebuah pulau kecil di muara Sungai Terengganu, Pantai          Timur Semenanjung Malaysia. Di bawah keredupan pohon-pohon kelapa yang          tumbuh subur di sini para tukang perahu yang berkemahiran tinggi mencari          nafkah dengan menukang perahu.  Sejak          berabad lamanya tukang-tukang di sini membina perahu daripada kayu yang          berupaya meredah samudera. Antara perahu yang dibina di sini ialah perahu          layar jenis skuner yang telah menjadi lagenda melampaui perbatasan Malaysia          seperti perahu          PINIS          dan perahu BEDAR: 
Leluhur          orang Melayu yang mulanya menghuni pulau-pulau di seluruh Asia Tenggara          Tenggara telah mengembara jauh ke timur sehingga ke Kepulauan Polinesia          dan belayar ke sebelah barat sehingga ke Pulau Madagasar dan pantai barat          Afrika. Sehingga hari ini keturunan mereka masih mendiami tempat-tempat          ini.
Menongkah          arus pemodenan, kaedah pembinaan perahu yang sukar ditandingi ini walaupun          masih diamalkan di Duyong tetapi sedang menghadapi kepupusan. Dengan          lenyapnya kemahiran membina perahu kayu secara tradisional ini, akan hilanglah          satu tradisi perkapalan bangsa Melayu yang cukup dikagumi.

Che Ali bin Ngah          bekerja meletak lunas Naga Pelangi, 1980
Pada          tahun 1980, saya menempah sebuah perahu Bedar di Pulau Duyong dan diberi          nama          Naga Pelangi.           Ia sekaligus menjadi kapal dan rumah yang sempurna kepada kami sekeluarga          sepanjang pelayaran kami.  
Naga          Pelangi merupakan sebuah perahu Melayu asli yang pertama berjaya mengelilingi          dunia apabila kami kembali ke tempat pembinaannya pada tahun 1997 dan          menurunkan sauh di luar Pulau Duyong Kuala Terengganu. Saya          menjualnya pada tahun 2000 dan pada bulan April 2003 saya memulakan satu          projek baru yang belum pernah dilakukan dalam masa setengah abad kebelakangan          ini iaitu:"
Saya difahamkan bahawa ketika Chris berlabuh di Pulau Duyong untuk berjumpa semula dengan arwah datuk saya, beliau tersentak setelah mendapati Haji Ali tukang asal Naga Pelangi sudah tiada dan dikhabarkan beliau amatlah sedih, kerana hasrat untuk menunjukkan kejayaan keutuhan binaan arwah tidak dapat disampaikan.
Tapi "mat saleh" ini seorang yang cekal.  Seperti yang dinyatakan Naga Pelangi dijualnya untuk tujuan pelancongan dan beliau kembali ke pulau ini untuk projek Naga Pelangi II yang mana saiznya adalah 2x ganda lebih besar.  Kali ini ketua tukang adalah bapa saudara saya, Ayah Chik Hassan (nama sebenar Hasni).


Kumpulan          tukang bersama model awal Naga          Pelangi II pada May 2003. Perhatikan          papan-papan yang disusun untuk mengeringkannya. 
NAGA PELANGI II 2008 (Pinis) :

Kini hanya tinggal beberapa kerat pakar bot kayu tradisional di Pulau Duyong dan salah seorangnya ialah Ayah Chik saya dan krew2 antaranya bapa-bapa saudara saya yang lain.   Anak-anak mereka ?..... Mungkin ini generasi terakhir pembinaan bot kayu di Pulau Duyong.
  |  
| The Bedar-Pinis mix BILBO, (LOD 52'), built 1995 by Hadschi Ali bin Ngah & sons in Duyong  | 


 
 
 

























 

3 comments:
great stuff...now put also my pics with arwah tokki..:)
nice ..bru je dgr tv3 tadi pasal perahu naga pelangi 2 ni..mintk share link yer....
Seni pertukangan Melayu terulung.
Post a Comment