SiCKO Revisited

April 07, 2009


Pagi ni jam 7:00 am saya "ter"buka channel Star Movie, filem SiCKO terbitan & arahan Michael Moore ditayang. Entry berkenaan filem ini telah saya terbitkan pada Disember 2008 - tengok pun sebab my brother told me it is great to watch. It is not an action packed or horror movie but a synical documentary on healthcare in USA. "Cerita ni nganjing"

Bulan lepas di rumah ipar saya di Bukit Payong, saya dan keluarga dijemput makan bersama-sama seorang guru dari US yang mengikuti program kerajaan negeri mengajar bahasa Inggeris di sekolah-sekolah terpilih di Terengganu. Masa tu saya timbulkan pasal keperluan insurans di US dan betapa isu kesihatan umum menjadi perkara yang sentiasa hangat didebatkan. Dia sendiri mengaku perbelanjaan perubatan di sana amat-amat membebankan - bukan setakat ubatnya, bahkan untuk pemeriksaan sahaja sudah cerewet. Dia sendiri sedia maklum perubatan di Kanada dan di Eropah jauh lebih baik dan lebih kepada membiayai keperluan rakyat.

Michael Moore merumuskan - bahkan orang yang termiskin di UK mendapat kemudahan terbaik berbanding orang terkaya di USA dan jangka hayat orang terkaya di USA (yang mempunyai akses perubatan terkini) lebih rendah dari rakyat biasa di Cuba!

Semuanya tak masuk akal bagi Michael Moore. Dia menemuramah sekumpulan rakyat US yang kini menetap di Perancis - semuanya memuji sistem kesihatan dan kebajikan di Eropah dan semuanya uttered the sentence :"You definitely cannot get this in US."

Moore: "I can only hope this movie wakes some people up, especially those flag waving people who keep on repeating slogans like "greatest country in the world" etc. This could be a serious wake up call for a proud nation. I have always wondered how people can still call it the greatest country if it does not have universal health care, but maybe the reason is, they don't know any better. They do not realize that in other western countries this has been done for ages and it works."


Negara-negara sosialis seperti Cuba dan Soviet yang sering dihentam oleh pendukung kuasa demokrasi seperti USA rupa-rupanya lebih menjaga kebajikan kesihatan rakyatnya berbanding negara maju. Walaupun pada asalnya tujuan mewajibkan setiap individu dan rakyat USA mempunyai insurans adalah untuk mendapat bantuan kesihatan yang terbaik di dunia, polisi ini nampaknya lebih menguntungkan syarikat-syarikat insurans dan hospital swasta dan telah memporak-perandakan rakyat sendiri.

Semuanya boleh dilihat melalui filem SiCKO. Sebelum hari ini, isteri saya hanya mendengar sedikit berkenaan filem ini melalui saya - pagi ini sampai hajat dia pun tengok sama (tak sangka di Star Movie pun tayang cerita ni) - ini kali ketiga saya tonton - dan seperti filem hindustan dia menangis - sebab apa?
Lu Tengok La Sendiri ..........



Relevant Links:
1)
My previous post in http://gohek.blogspot.com/2008/12/sicko-american-truth.html .
2) Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Sicko


1 comments:

ajako April 7, 2009 at 2:28 PM  

that's right bro., US is no great...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger template Brownium by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP