Ziaratul Baqi'

June 02, 2009



Selepas subuh dari Masjid Nabawi dan makan pagi, Muttawwif memimpin kumpulan kami menziarahi Perkuburan Baqi bersebelahan Masjid Nabawi dan seterusnya Makam Rasulullah SAW bersama dua khalifah pertama di dalam masjid. Adapun menziarahi perkuburan adalah untuk mengingati kematian. Bukan untuk meratapinya. Dan sebagaimana biasa kita disunatkan memberi salam kepada "ahlil-qubur".


Perkuburan Baqi adalah tempat bersemadinya kebanyakan ahli keluarga Nabi kita dan para sahabat seperti Khalifah Uthman bin Affan dan anak-anak Nabi.

Salam khusus untuk "Ahlul Baqi'" sebagaimana diamalkan oleh Nabi Muhammad SAW :-


السلام عليكم دار قوم مؤمنين أو السلام عليكم أهل الديارِ من المؤمنين والمسلمين ويرحم الله المستقدمين منا والمستأخرين وإنا إن شاء الله بكم لاحقون



Yang bermaksud: Salam sejahtera ke atas kamu wahai penghuni tempat tinggal orang-orang yang beriman dan orang-orang Islam. semoga Allah mengasihi orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian. Sesungguhnya kami akan mengikuti kamu.



Diriwayatkan juga bahawa nabi s.a.w bersabda :-



أنا أول من تنشق عنه الأرض - يوم القيامة - فأكون أو ل من يبعث، فأخرج أنا وأبكر وعمر إِلى أهل البقيع فيبعثون ثم يبعث أهل مكة فأحشر بين الحرمين



“Akulah orang yang pertama dikeluarkan daripada pecahan bumi pada hari kiamat dan akulah juga orang yang pertama dibangkitkan. Aku, Abu Bakar dan Umar r.a akan keluar ke perkuburan Baqi’, lalu membangkit mereka. Kemudian membangkit penduduk Mekah. Oleh itu, mereka akan berkumpul diantara dua Tanah Haram."



Sesungguhnya ada seramai 10,000 orang sahabat yang telah dikebumikan di Madinah Munawarrah. Rasulullah SAW mengajar kita menziarahi kubur hanya untuk mengingatkan kita kepada kematian dan hari Akhirat dan berdoa kebaikan kepada yang telah pergi. Apabila berdoa kita hendaklah mengadap kiblat, bukan mengadap kubur atau makam. Ini perlu difahami bagi menghindarkan dari syirik atau menyekutukan Allah. Doa yang kita baca adalah memohon ke hadrat Ilahi bukan memohon daripada perkuburan.




Di setiap perkuburan, kerajaan Saudi meletakkan papan tanda peringatan. Gambar di bawah ini saya ambil di Jabal Uhud dan bukannya di Baqi' tetapi isikandung papan yang diletak di Baqi' lebih kurang sama maksudnya (klik untuk besarkan):-




Papan tanda di Baqi' pula berbunyi antara lainnya (dalam bahasa Indonesia):-


"Ziarahilah kubur karena itu bisa mengingatkan kepada akhirat". Kemudian Rasulullah SAW ketika masuk ke pekuburan selalu memberi salam kepada ahli kubur. Rasulullah juga bersabda "Jangan duduk diatas kuburan dan jangan sholat menghadapnya".


Rasul melarang berdoa kepada orang yang telah mati dan meminta manfaat atau pencegahan dari bahaya. Allah SWT berfirman "Dan berhala yang kamu seru selain Allah tidaklah sanggup menolongmu, bahkan tidak sanggup menolong dirinya sendiri".


Sabda Rasulullah SAW "Jika kamu ingin meminta, mintalah kepada Allah dan jika kamu ingin memohon pertolongan, mohonlah kepada Allah".



Begitulah peringatan-peringatan yang disediakan oleh kerajaan yang bertujuan menghindarkan dari perbuatan-perbuatan yang tidak seharusnya diamal oleh muslim yang melawat tempat-tempat bersejarah seperti ini.


Kawasan perkuburan Saidina Uthman kelihatan dikawal rapi oleh tentera Saudi. Kami tidak menghampiri kawasan tersebut kerana mengikuti Muttawwif untuk terus menuju ke Masjid Nabawi bagi ziarah seterusnya Makam Rasulullah, Saidina Abu Bakar, Saidina Umar dan bersolat sunat di Raudhah, salah satu taman Syurga kelak.




Sumber maklumat tambahan:-
1) www.hajiumroh.com
2) hajj.al-islam.com
3) haji-2008.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger template Brownium by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP